Kampania REAGUJ. MASZ PRAWO

logo_reaguj_masz_prawoStratuje kampania społeczna Rzecznika Praw Dziecka „REAGUJ. MASZ PRAWO”. Głównym celem kampanii jest zmiana biernej postawy osób dorosłych wobec aktów krzywdzenia dzieci oraz zmniejszenie społecznego przyzwolenia na stosowanie przemocy względem nich.

Mając na uwadze dobro dzieci oraz częste wypadki niereagowania dorosłych na krzywdę dzieci oraz stosowania przemocy wobec najmłodszych Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak podjął decyzję o uruchomieniu kampanii społecznej, która ma na celu zmianę postaw społecznych wśród osób dorosłych.

Są sytuacje, w których brak reakcji otoczenia, w tym bliskich i sąsiadów, doprowadza do krzywdy dziecka. Ilekroć nie reagujemy na zło wyrządzone najmłodszym, tylekroć dajemy przyzwolenie na cierpienie kolejnego dziecka. Musimy mieć tego świadomość. To jest także nasza indywidualna odpowiedzialność – powiedział Rzecznik – Według obowiązującego prawa, przemoc fizyczna wobec małoletnich jest przestępstwem. Kary cielesne, znęcanie się i zabójstwa, brak opieki, narażanie na niebezpieczeństwo, głodzenie – to tylko wybrane przykłady karygodnych zachowań wobec nich –przypomniał.

Przeprowadzone, na zlecenie Rzecznika Praw Dziecka, przez TNS OBOP w 2012 roku badania pokazują, że jedna trzecia badanych uważa, iż nie powinni się wtrącać w to, jak rodzice postępują z dziećmi i w sytuacje stosowania kar fizycznych.

Jak podkreśla Marek Michalak – Bez względu na zaistniałą sytuację, a także nasz wiek, płeć, czy status społeczny każdy z nas powinien reagować na krzywdę wyrządzaną dzieciom. Jednak nasza postawa ma charakter przede wszystkim deklaratywny. Spowodowane jest to najczęściej obawą dorosłych o własne zdrowie czy dobre imię, a także niechęcią wtrącania się w „cudze sprawy”. Pamiętajmy jednak, dzięki naszej, nawet najmniejszej reakcji, możemy zapobiec tragedii. Odpowiedzialność spoczywa na nas wszystkich.

Jedną z części kampanii jest wypracowanie „skryptów reakcji”, których celem jest wskazanie osobom dorosłym możliwych reakcji w sytuacjach trudnych, w których – jak wykazują badania – nie wiedzą jak się zachować. Na dedykowanej akcji stronie www.jakreagowac.pl zamieszczone zostaną symulacje sytuacji trudnych wraz z możliwymi rozwiązaniami, z których będzie można skorzystać w razie potrzeby. Mają one na celu wskazanie najczęściej stosowanych w takich sytuacjach praktyk, które bez uszczerbku dla zdrowia czy dobrego imienia, każdy dorosły może podjąć w codziennym życiu.

Kampania obejmuje spoty w radiu, telewizji i kinach, outdoor oraz Internet.

outdoor-nie-zamykaj-oczu